Роз’яснення щодо здійснення платежів у зв’язку із введенням у дію закону про фінансовий моніторинг

З 28 квітня 2020 року набрали чинності нові вимоги для здійснення платежів відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Нові вимоги не поширюються на більшість звичайних операцій з переказу коштів на оплату житлово-комунальних послуг, з метою погашення заборгованості за кредитом, зі здійснення податкових платежів і зборів, штрафних санкцій до бюджетів і Пенсійного фонду та жодним чином не вплинуть на можливість розрахунків картками в торгівельній мережі. Також вимоги фінансового моніторингу не поширюються на перекази готівкою в межах України, якщо сума переказу менше 5 тис. грн.

Щоб допомогти вам розібратися з нововведеннями, ми підготували відповіді на найбільш поширені питання.

Зміст:

1   Фізичні особи з відкритими рахунками 

      1.1   Ідентифікація (актуалізація даних)

      1.2   Ідентифікація джерел походження коштів

      1.3   Платежі

      1.4   Відмова в співпраці

 

1. Фізичні особи з відкритими рахунками

1.1  Ідентифікація (актуалізація даних)

Чи потрібно проходити додаткову ідентифікацію, якщо в мене вже укладений договір з банком?

Існуючим клієнтам банку спеціально проходити додаткову ідентифікацію не потрібно. При укладенні договору банківського рахунку банк вже ідентифікував Вас, як клієнта.

При необхідності актуалізації даних Ви отримаєте відповідне повідомлення. Самостійно звертатися в банк потрібно лише у разі, якщо відбулися зміни Ваших даних, раніше наданих до банку.

Чи потрібно надавати додаткові документи для підтвердження фінансового стану, якщо у мене вже укладений договір з вашим банком?

Інформації, яку ви надали банку при укладанні договору банківського рахунку, достатньо. Самостійно звертатися до банку і надавати додаткові документи для підтвердження фінансового стану не потрібно.

Необхідність у наданні додаткових документів може виникнути у разі проведення операції на суми, нетипові для вас, як клієнта (які не відповідають Вашому фінансовому стану, інформація про який надана Вами під час відкриття рахунку). Наприклад, Ви продали нерухомість і хочете розмістити гроші на депозиті. Якщо сума дорівнює або перевищує 400 тис. грн, банк може попросити Вас вказати джерело походження коштів (заповнити анкету і за потреби додати копію договору купівлі-продажу). 

В чому різниця між верифікацією та ідентифікацією?

Ідентифікація – надання клієнтом ідентифікаційних  даних ((ПІБ, дата народження, дані документу, що посвідчують особу, місце проживання, тощо). Процедуру ідентифікації клієнт проходить до укладення договору про обслуговування. Також згідно із законодавством банк час від часу запрошує клієнта для повторної ідентифікації з метою актуалізувати дані (наприклад, нову адресу чи номер телефону).

Верифікація – це підтвердження належності клієнту отриманих даних (наприклад, пред’явлення паспорту, виписки про реєстрацію). Банк проводить верифікацію, щоб бути впевненим, що саме власник картки/рахунку, а не стороння особа, проводить операцію. 

Які документи потрібні для верифікації/ідентифікації ( в тому числі оригінал/копія)?

  • Якщо сума готівкового переказу менше 400 тис. грн, щоб банк міг верифікувати клієнта, потрібно надати оригінали документів: паспорт та/або РНОКПП, та/або документ про місце проживання. Звітувати про джерело походження коштів, якщо сума не перевищує 400 тис. грн не потрібно у разі, коли банк розуміє, що операції відповідають фінансовим можливостям клієнта
  • Якщо сума готівкового переказу перевищує 400 тис. грн і платник не був раніше ідентифікований банком, банк зобов’язаний здійснити належну перевірку платника, в тому числі з’ясувати джерело походження коштів. Клієнту, крім надання оригіналів паспорту, довідки про присвоєння РНОКПП, запропонують заповнити коротку анкету та попросять надати підтверджуючий документ походження коштів (довідку про доходи, документ, що засвідчує отримання спадщини, договір купівлі/продажу тощо).

Як буде проходити процес верифікації/ідентифікації в касі?

В даному випадку ідентифікація не проводиться. Клієнт вже ідентифікований банком при відкритті рахунку

Процес верифікації залежить від суми готівкової операції. Якщо вам потрібно зробити платіж:

  • до 5 тис. грн – ідентифікація/верифікація не потрібна;
  • від 5 тис. грн – клієнту потрібно надати оригінал паспорту або інший документ для встановлення особи та інших даних, щоб банк впевнився, що особа є клієнтом банку, з метою скасування процедури повторної верифікації.

Які документи, крім паспорта, можна надати для верифікації для здійснення операції?

Громадяни (резиденти) України можуть надавати такі документи  для встановлення особи:

  1. Паспорт громадянина України або документ, що його заміняє (тимчасове посвідчення на підтвердження особи (в разі втрати паспорту) або довідку про обмін паспорта громадянина України у зв'язку з його непридатністю для подальшого використання/оформленням паспорта громадянина України замість втраченого/вкраденого в тому числі зміни ПІБ та інших випадків (додається)
  2. Паспорт громадянина України для виїзду за кордон (за умови відсутності в ньому позначки, що підтверджує постійне проживання за кордоном)
  3. Дипломатичний паспорт України
  4. Службовий паспорт України
  5. Свідоцтво на постійне проживання
  6. Посвідчення біженця, видане в Україні
  7. Посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту
  8. Тимчасове посвідчення громадянина України

Нерезиденти України можуть надавати такі документи для встановлення особи:

  1. Паспорт фізичної особи, виданий державою, громадянином/підданим якого є фізична особа (з нотаріальним перекладом документа в разі відсутності документів, виданих такій особі в Україні)
  2. Свідоцтво на тимчасове проживання
  3. Посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту
  4. Тимчасове посвідчення громадянина України
  5. Паспорт громадянина України для виїзду за кордон (за наявності в ньому позначки, що підтверджує право на постійне проживання за кордоном)

1.2  Ідентифікація джерел походження коштів

Починаючи з якої суми і для яких операцій банк буде запитувати пояснення щодо джерел походження коштів?

Зміни в законодавстві щодо фінансового моніторингу зобов’язують банк уточнювати у клієнта джерело походження коштів в тому випадку, якщо сума операції дорівнює або перевищує 400 тис. грн.

Скільки часу займає перевірка банком джерел походження коштів?

Стандартна перевірка джерел походження коштів триває до 30 хвилин.

Якщо сума платежу дорівнює або перевищує 400 тис. грн, але клієнт не може підтвердити джерело походження коштів?

Банк фіксує рух безготівкових коштів клієнта, а отже має часткове уявлення про його фінансову історію. На основі цих даних а також інформації про рівень доходів, наданої клієнтом під час укладання договору на обслуговування, банк робить висновки, фінансові операції на які суми є звичними та допустимими для клієнта. Якщо банк розуміє, що сума фінансової операції відповідає фінансовим можливостям клієнта, банк схвалить операцію без додаткових документів.

Як банк використовує отриману від клієнта інформацію, зокрема документи, які підтверджують джерело походження коштів?

Уся інформація, надана банку клієнтом, становить банківську таємницю і не може бути розголошена третім особам за виключенням випадків, встановлених законом (розкриття інформації на вимогу рішення суду, запити НБУ тощо). Надані документи (заповнені клієнтом анкети, копії оригіналів договорів/заповітів, довідок з місця роботи тощо) залишаються в банку та додаються до раніше отриманих від клієнта документів.

1.3  Платежі

Можна поповнити через ПТКС ПУМБ картку ПУМБ чи інших банків на суму від 5000 грн?

В ПТКС ПУМБ наразі існують такі ліміти на поповнення карток:

  • Поповнення картки ПУМБ (за номером картки) – до 29 999* грн одним платежем
  • Поповнення картки іншого банку (за номером картки) – до 4 999* грн одним платежем
  • Поповнення карткового рахунку (за номером рахунку)  в ПУМБ – до 29 999* грн одним платежем

*за відсутності ознак пов’язаності такої фінансової операції з іншими фінансовими операціями.

Проведення цих операцій в рамках зазначених лімітів не потребують верифікації і можуть здійснюватися клієнтом самостійно. 

Чи зміняться умови погашення кредитів через ПТКС ПУМБ?

Через ПТКС ПУМБ клієнт може здійснити погашення кредиту (за номером рахунку) на суму до 29 999 грн одним платежем. Якщо щомісячний платіж по кредиту перевищує 29 999 грн, рекомендуємо звернутися до каси. З собою потрібно мати паспорт та ІПН.

Що потрібно для готівкової операції через касу на суму до 400 тис. грн?

При готівковій операції через касу на суму до 400 тис. грн підтверджувати джерело коштів не потрібно.

Що потрібно для отримання/відправлення міжнародних переказів?

Готівковий переказ суми від 0 до 400 тис. грн в еквіваленті в іноземній валюті (сума однієї операції або сума всіх операцій в один календарний місяць) можливо здійснити через касу. У цьому випадку потрібно пройти верифікацію – надати паспорт чи інший документ для встановлення особи. Підтверджувати джерело походження коштів не потрібно.

Якщо сума переказу від 400 000 грн і більше в еквіваленті в іноземній валюті (сума однієї операції або сума всіх операцій в один календарний місяць)  можливо зробити операцію виключно з використанням системи SWIFT з поточного рахунку фізичної особи-резидента/нерезидента, з наданням документів, що підтверджують мету переказу та документи, що підтверджують джерела походження коштів (за умови невідповідності операції фінансовому стану клієнта).

Як оплачувати штрафи, благодійні внески, оплату по кредиту тощо?

Нові вимоги не поширюються на більшість звичайних операцій з переказу коштів на оплату житлово-комунальних послуг, з метою погашення заборгованості за кредитом, зі здійснення податкових платежів і зборів, штрафних санкцій до бюджетів і Пенсійного фонду, благодійних внесків тощо. В залежності від суми такі готівкові платежі можна здійснити через ПТКС або касу банку.

Для зручності такі оплати можна проводити в ПУМБ Online – в такому випадку верифікація клієнта та підтвердження джерела коштів не потрібно не залежно від суми.

Що змінилося у проведенні безготівкових операцій?

Нововведення до законодавства щодо фінансового моніторингу не передбачають внесення змін до процедур проведення безготівкових операцій. Ви і далі можете проводити перекази з картки на карту, з картки на рахунок та з рахунку на рахунок. В ПУМБ максимальний ліміт на добу для клієнта складає 29 999 грн. Якщо виникла необхідність у переказі з рахунку суми, що перевищує 29 999 грн, такий переказ можна провести у касі банку. З собою потрібно мати картку або номер рахунку, з якого буде здійснюватися переказ, та реквізити отримувача.

1.4  Відмова у співпраці

Відмова у співпраці

Банк зобов’язаний відмовити клієнту у відкритті рахунку чи проведенні фінансової операції у разі:

  • якщо неможливо здійснити ідентифікацію та/або верифікацію клієнта, або якщо у банка виникає сумнів стосовно того, що особа виступає від власного імені
  • якщо клієнт не надав необхідних для здійснення належної перевірки документів чи відомостей
  • подання клієнтом чи його представником банку недостовірної інформації або подання інформації з метою введення в оману банк
  • якщо здійснення ідентифікації особи, від імені або в інтересах якої проводиться фінансова операція, та встановлення вигодоодержувача (вигодонабувача) за фінансовою операцією є неможливим.

Банк має право відмовитися від проведення підозрілої фінансової операції. Наприклад, якщо йдеться про кілька операцій, які мають ознаки пов’язаності.